Częstochowa: Miasto uruchomi Kartę Mieszkańca

Spotkanie prasowe poświęcone wdrożeniu Karty z udziałem prezydenta Krzysztofa Matyjaszczyka, jego zastępcy Łukasza Kota, przedstawiciela BPROG Cyfrowe Miasto Tomasza Laskowskiego oraz urzędnika Wydziału Informacji i Komunikacji Wojciecha Sowuli – 21 sierpnia 2025

Karta będzie mieć formę aplikacji mobilnej lub karty zbliżeniowej. Połączy bardzo wiele funkcji, a jej użytkownicy będą mogli liczyć na korzyści zarówno w obszarze usług miejskich, jak i komercyjnych. 

– Częstochowska Karta Mieszkańca będzie zintegrowanym systemem rożnego rodzaju ułatwień, ulg i benefitów. Obejmie mobilną aplikację na smartfony, kartę zbliżeniową – to z myślą o tradycjonalistach – oraz stronę internetową – mówi prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. – Wybór operatora poprzedziliśmy intensywnymi konsultacjami, aby wybrać rozwiązanie, które ma najlepsze szanse sprawdzić się w naszym mieście. Chcemy, aby dzięki Karcie częstochowianki i częstochowianie mieli poczucie, że traktowani są w sposób szczególny – zarówno przez miejskie jednostki, jak i przez lokalny biznes oferujący swoje usługi.

Kartę będzie mógł otrzymać każdy, kto spełnia dwa warunki – jest zameldowany w Częstochowie i płaci tu podatki. To także warunki dla przedsiębiorców chcących poprzez Kartę oferować swoje usługi, których ofertę będą uaktualniać sami poprzez portal obsługujący system. Z kolei zwykli użytkownicy i użytkowniczki na portalu zarejestrują Kartę, będą mogli nią zarządzać czy przeglądać aktualne ulgi, zniżki i inne korzyści, do których Karta będzie uprawniać. Karta w formie aplikacji mobilnej będzie miała najwięcej funkcjonalności – jednak Miasto chce zaoferować także opcję bardziej tradycyjnej, plastikowej karty z myślą o tych, którzy nie są przyzwyczajeni do załatwiania wszystkiego ze smartfonem w ręku, w tym części osób starszych.

Karta da nam korzyści zarówno w jednostkach miejskich (baseny, instytucje kultury, komunikacja miejska etc.), jak i w sektorze prywatnych usług. Do aplikacji będzie można ,,podłączyć” już działające w mieście karty i aplikacje – Kartę Seniora, Kartę Dużej Rodziny czy kartę biblioteczną, aplikacje EcoHarmonogram (z informacjami o terminach odbioru rożnych typów odpadów) czy Lepsza Częstochowa (do zgłaszania usterek w miejskiej infrastrukturze, porzuconych śmieci etc.). Nowa aplikacja będzie zintegrowana z kalendarium miejskiego portalu kulturalnego CGK (czyli aktualną ofertą kulturalną). Znajdzie się w niej też moduł dotyczący spraw bezpieczeństwa (zarządzanie kryzysowe, informacje o burzach, podtopieniach etc.) czy moduł związany z transportem (zakup biletów MPK, opłaty za strefę parkowania, informacje o robotach na drogach etc.)

– Częstochowa staje się liderem wśród naszych klientów, bo żaden z nich nie pomyślał o wdrożeniu jej tak kompleksowo, jak właśnie to miasto. Dzięki Częstochowie my będziemy w stanie ten system rozwinąć – ocenia Tomasz Laskowski z firmy BPROG Cyfrowe Miasto, firmy-operatora Karty. Podobne systemy firma BPROG wcieliła już z powodzeniem w życie – choć nie na taką skalę, jak chce tego częstochowski samorząd – m.in. w Sosnowcu (rozwiązaniom z tego miasta przyglądali się urzędnicy z Częstochowy podczas wizyty studyjnej), Poznaniu, Koszalinie, Zamościu czy Wałbrzychu.

Częstochowska Karta Mieszkańca ma ruszyć od początku roku 2026. Jest kolejnym elementem samorządowego ,,Planu na Nową Częstochowę”, skupionego na maksymalnym korzystaniu z szans rozwojowych wynikających z mnożących się obecnie nowych rozwiązań technologicznych. Częstochowa będzie też pierwszym miastem pilotującym wcielanie w życie rządowego modelu językowego PLLuM – narzędzia sztucznej inteligencji, które ma docelowo zmienić standard załatwiania spraw urzędowych przez interesantów, a zarazem ułatwić i przyspieszyć prowadzenie ich przez urzędników.