12 lipca w Konduktorowni odbędą się dwa wernisaże. Najpierw swoją jubileuszową wystawę otworzy Włodzimierz Karankiewicz, potem – w sali na piętrze – będzie można zobaczyć twórczość 25 malezyjskich artystów.
Włodzimierz Karankiewicz to malarz, kurator międzynarodowych wystaw sztuki współczesnej, członek założyciel Regionalnego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Częstochowie, wykładowca akademicki.
Wystawą „Gdy rozum śpi, budzą się obrazy” prezentowaną w siedzibie Regionalnego Towarzystwa Sztuk Pięknych w Częstochowie (które w tym roku obchodzi 20-lecie) artysta uczci 40-lecie pracy twórczej. Podsumuje ona kilka najważniejszych dat wpisanych w początek drogi zawodowej Karankiewicza. Lata 1984-85, gdy rozpoczynał studia na wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, rok 1987, w którym miał swoją pierwszą profesjonalną wystawę w krakowskiej Galerii Związku Polskich Artystów „Pryzmat”, rok 1989, w którym z wyróżnieniem obronił dyplom w pracowni prof. Jana Szancenbacha czy rok 1990, w którym rozpoczął pracę pedagogiczną. Do dziś Karankiewicz prowadzi dyplomową pracownię malarstwo i multimedia na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie.
Dodajmy, że pedagog przez wiele lat wykładał na Uniwersytecie Koblenz-Landau w Niemczech. W latach 2014-2018 jako profesor zagraniczny prowadził warsztaty mistrzowskie z malarstwa na Wydziale Sztuki i Projektowania Uniwersytetu Yanshan w Qinhuangdao (Chiny).
Włodzimierz Karankiewicz jest autorem 25 indywidualnych wystaw prezentowanych w Polsce, Kanadzie, w Niemczech, we Włoszech oraz w Rumunii. Brał udział w ponad 180 wystawach zbiorowych, które odbywały się m.in. we Francji, Włoszech, Austrii, Grecji, Chorwacji, Słowacji, USA, Chinach, Korei Południowej czy Tajlandii.
Podczas jubileuszowej wystawy zaprezentuje zarówno jeden ze swoich najstarszych, jeszcze studenckich obrazów, czyli „Białą martwą naturę” z 1985 roku (który adekwatnie do jubileuszu ma 40 lat), jak i prace ostatnie, pochodzące sprzed dwóch lat. – To przekrojowa wystawa, pokażę wybrane prace charakterystyczne dla różnych okresów mojej twórczości – mówi Karankiewicz.
Rozmaita będzie nie tylko tematyka i forma, ale i formaty. Obok tych mniejszych zawisną więc prace wielkoformatowe jak np. pięciometrowy tryptyk z 2010 r. reprezentujący cykl „Energie pejzażu” (balansujący na pograniczu abstrakcji i świata realnego).
Na ekspozycję w Konduktorowni artysta wybrał m.in. obrazy serii poliptyków (głównie tryptyków) pod wspólnym tytułem „Okno na mistrza”. Cykl ten zapoczątkował tryptyk „Okno na Szancenbacha” – powstały po śmierci profesora. Te dzieła to malarska próba dialogu z autorytetami – twórcami, którzy odeszli już do historii, jak i artystami współczesnymi. Nie zabraknie również wielkoformatowych realizacji malarskich powstających w czasie międzynarodowych spotkań artystycznych. Są to luźne, pozbawione ram płótna, często zestawiane razem w formie dyptyków lub tryptyków o rozmiarach dochodzących do pięciu metrów szerokości i możliwych – tak jak sztandary – do oglądania z obu stron.
Najnowsze, prezentowane podczas jubileuszu obrazy pochodzą z cyklu „Velum” (co można tłumaczyć na język polski jako „welon”, „zasłona”, „całun”), który powstał w pandemii koronawirusa.
Sobotni wernisaż ekspozycji „Gdy rozum śpi, budzą się obrazy” uświetni koncert zespołu WojtysBand, który tworzą: Andrzej Michalak (bass), Voytec Kuberski (perkusja), Arkadiusz Wojtysek (gitara, głos).
________________
Tego samego dnia, w sali górnej odbędzie się również otwarcie wystawy „25/25”. To prezentacja prac 25 artystów z Wydziału Sztuki i Designu Uniwersytetu MARA w Malezji. Wydarzenie powstało we współpracy z Katedrą Malarstwa Wydziału Sztuki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Jej kuratorkami są Justyna Warwas i Jadwiga Jankowska.
Na ekspozycji zaprezentowane zostaną prace pokazujące tendencje w sztuce Azji południowo-wschodniej.
Konduktorownia 12 VII godz. 18.00. Wstęp jest wolny.
Materiał CGK, fot. Kacper Staszczyk